Vavien (2009), 1966 Bursa doğumlu yönetmen Yağmur Taylan'ın üçüncü uzun metrajlı filmi. Senaryo Engin Günaydın imzalı. Günaydın başrol oyuncusu aynı zamanda, karısı (Sevilay) rolündeki Binnur Kaya ve abisi (Cemal) rolündeki Settar Tanrıöğen'le birlikte. Film hakkında bu kısa malumatı verdikten sonra filmden de kısaca bahsedelim. Ancak söylemek istediğimizin açıkça anlaşılması için taraf olmak zorundayız. İzleyici olarak Celal'in tarafındaysak Celal'in ailesiyle mutsuz olduğunu, dolayısıyla teselliyi abisiyle gittikleri Samsun'daki eğlencede aradığını düşünebiliriz. Hikayeyi Sevilay'ın hikayesi olarak izlersek ekranımızda saf bir sevgi ve iyiliğin hikayesi vardır. Vavien'i popülist kılan tarafı da budur bizce. Celal, karısına davranışıyla izleyicide belli bir nefret duygusu oluşturur. Sevilay, kocasını, gördüğü muameleye rağmen asla azalmayacak bir sevgiyle sever.
Bizce filmin en ilginç sahnesine değinelim. Celal'in baca deliğine sakladığı erotik filmleri vardır. Celal evin bodrumuna indiği sırada oğlu eve gelir, anne baba diye seslenerek evde birinin olup olmadığını yokladıktan sonra bu filmlerden birini izler. Baba oğul biraz sonra dükkanda buluşurlar. Oğul ekmeği bölerken Celal oğluna çıkışır. "Ellerini yıkadın mı lan sen? Pis herif." Karısı ve çocuğuna davranışıyla, yaşam tarzıyla izleyicinin nefretini çeken Celal'in böyle olduğu halde ekmeği temizken ele almanın bilincinde olması sözünü ettiğimiz nefret duygusunun izleyicideki dozunu ayarlar. Onu birden severiz. Onu aramızdan biri olduğu için severiz. Böyle kişilerin varlığından haberdarızdır. Kahramanlar, yaşadığımız hayatın kişileridir. Film perdede kalmaz böylece. Kişisiyle, konusuyla günlük konuşmalarımızda bir meseleyi izaha yardımı bile olur. Filmi popülist filmler sırasına yazmamız için bu sahne bile yeterlidir bizce. Filmi gören bir arkadaşım "film hakkında ne düşünüyorsun" diye sorduğunda ona " kesinlikle bizim hikayemiz" demiştim film kişilerinin gerçek kişiler olabileceğini kastederek. Celal'in, parasına konmak için karısını öldürme planı çok ilginç. Biz sadece bunu belirtmekle yetinelim. İzleyen görsün.
Bizce filmin en ilginç sahnesine değinelim. Celal'in baca deliğine sakladığı erotik filmleri vardır. Celal evin bodrumuna indiği sırada oğlu eve gelir, anne baba diye seslenerek evde birinin olup olmadığını yokladıktan sonra bu filmlerden birini izler. Baba oğul biraz sonra dükkanda buluşurlar. Oğul ekmeği bölerken Celal oğluna çıkışır. "Ellerini yıkadın mı lan sen? Pis herif." Karısı ve çocuğuna davranışıyla, yaşam tarzıyla izleyicinin nefretini çeken Celal'in böyle olduğu halde ekmeği temizken ele almanın bilincinde olması sözünü ettiğimiz nefret duygusunun izleyicideki dozunu ayarlar. Onu birden severiz. Onu aramızdan biri olduğu için severiz. Böyle kişilerin varlığından haberdarızdır. Kahramanlar, yaşadığımız hayatın kişileridir. Film perdede kalmaz böylece. Kişisiyle, konusuyla günlük konuşmalarımızda bir meseleyi izaha yardımı bile olur. Filmi popülist filmler sırasına yazmamız için bu sahne bile yeterlidir bizce. Filmi gören bir arkadaşım "film hakkında ne düşünüyorsun" diye sorduğunda ona " kesinlikle bizim hikayemiz" demiştim film kişilerinin gerçek kişiler olabileceğini kastederek. Celal'in, parasına konmak için karısını öldürme planı çok ilginç. Biz sadece bunu belirtmekle yetinelim. İzleyen görsün.
http://www.ntvmsnbc.com/id/25118723/
YanıtlaSilTaylan kardeşler iyi film yapıyorlar. Ama popülist olduklarını sanmıyorum. Popülizmden sadece diğerkâmlık gibi basit bir tavrı anlıyorsak belki olabilirler. Aslında bir yandan da düşününce sadece dürüst olmak bile yeterli gibi geliyor popülist olmak için. Neyse. Şuradaki söyleşide Engin Günaydın karakterinin bakış açısının neden popülist olmadığı anlaşılıyor. Ama Sevilay ablanın iyiliği yani popülizmi onu da popülist kılıyor. Ailevi bağlar bağlıyor insanı. Aile baskısı diyen de çıkabilir buna. Patates baskısı, oyun hamuru, guvaj boya…
Film karakterleri iyi belirlemiş gibi geliyor bana. Film Celal'in hikayesi olarak da izlenebilir, Sevilay'ın da. Bence iki karakterden birinin yanında olmak popülist-popülist olmayan ayrımını da belirleyen bir şey gibi. Dediğin gibi biz Sevilay'dan yanaysak ve Sevilay karakteri, iyiliğiyle evliliğini yürütebiliyorsa, ki bu iyiliğin sadece evliliği idare etmek maksatlı olmadığı açık, özü, mayası iyi biri Sevilay, buna popülist dense yanlış olmaz sanırım. Celal de karısını öldürmek istese de Sevilay'ın iyiliği sonunda onu da iyi kılıyor sanıyorum. Bu filmi popülist saymamıza yeter sanıyorum.
YanıtlaSil